Dit blog starte ik ooit als MediaCoach voor Bibliotheek Midden-Brabant. Een stukje geschiedenis van al mijn activiteiten rondom mediawijsheid. Voor recent werk als zelfstandig MediaCoach en meer zie: http://saskiadellevoet.nl

vrijdag 4 februari 2011

Nieuws blog Stad op Stelten

Na ruim 3 jaar krijgt dit blog een plek op de nieuwe website van Bibliotheek Midden-Brabant- educatie. Ik ben zeer in mijn nopjes!


In den beginne
De meeste medewerkers van BMB zijn getraind in #23dingen van Coers Internet Trainingen.

‘23Dingen leert je in 23 stappen vanalles over het zogenaamde ‘sociale web’. Wat dat is, wat je ermee kunt doen en hoe met name bibliotheken kunnen inspelen op de digitale veranderingen waar we allemaal mee te maken hebben, leer je hier. Vooral door er zelf over na te denken en erover te bloggen, maar ook door er met anderen over te praten.’

23Dingen is een bron van inspiratie en vermaak. Mogelijkheden (bibliotheek)vernieuwing:

• een effeciëntere werkvloer
• projecten web2.0 maken
• bibliotheek op de kaart zetten

Ik had er wel oren naar en greep mijn kans.

Het gevolg van 23 Dingen
Hoe kan ik het geleerde direct implementeren in mijn werkzaamheden? Dat is de vraag die ik me bij elke training stel. Ik was nauw betrokken bij de uitvoer van Stad op Stelten. Een goede pilot om 23Dingen op ‘los te laten’. Speerpunten zijn leesbevordering, mediawijsheid en cultuureducatie. Mogelijkheden genoeg!

Het idee
Doel: Stad op Stelten zichtbaarder maken. Opzet:

• een overkoepelend blog Stad op Stelten
• 3 subblogs: voor elke pilot 1

De drie subblogs hangen aan het overkoepelende, meer algemene blog. Collega’s vullen deze blogs in samenwerking met bredeschoolpartners en kinderen. Dit draagt bij aan kinderparticipatie, ouderbetrokkenheid, actief partnerschap. Centraal staat beeldmateriaal van concrete activiteiten. Het algemene blog geeft een overzicht van ontwikkelingen in heel Tilburg en omgeving.

De uitvoer
U bevindt zich op het hoofdblog. De pilotblogs waren:

Stad op Stelten- aKWAmarijn (Tilburg Centrum)
Stad op Stelten- BrON (Hasselt)
Stad op Stelten- Noord (Wagnerplein)

Pas op de plaats
De blogs van BrON en Noord zijn niet van de grond gekomen. aKWamarijn is de eerste twee jaar goed bijgehouden. Na wisseling van de wacht werd het stil. Tijdgebrek? Een brug te ver? Gebrek aan draagvlak? Terecht of niet, het geldt voor alle subblogs. Dit algemeen blog is bijgehouden en met succes.

Ontwikkeling
Het Stad op Stelten blog krijgt een plek binnen de website van Bibliotheek Midden-Brabant. Geduld is een schone zaak! Wordt vervolgd!

1 opmerking:

marlies zei

Je hebt hard aan deze weg getimmerd Saskia, dus... wat goed om te lezen dat je inspanningen beloond worden!
En fijn dat ik daar mijn 23 dingen-steentjes aan heb mogen bijdragen:-)